Emotionell Instabil Personlighetsstörning (borderline)?

Jag har under många år undrat vad det är som får mig att reagera så starkt på olika saker, vad som får mig att inte kunna kontrollera mina känslor, mina tankar, mina relationer till vänner & familj och mitt liv....
För ungefär en månad sedan fick jag diagnosen emotionell instabil personlighetsstörning, även kallat Borderline, det förklarade mååååååånga funderingar och frågor jag haft under mitt liv.

Det förklarar alla slagsmål som yngre, alla utbrott på mamma, mina bröder och mina vänner, all ilska, all förvirrning, alla självmordsförsök, all självskada osv.

Det svåraste är att förklara för folk vad man går igenom, det är tungt, smärtsamt och jobbigt.
Rakhyveln är en trogen vän, för ofta tyvärr. Även väggen får besök av huvudet allt för ofta, finns det några hjärnceller kvar?
Sitt nu inte och döm mig för att jag skadar mig själv, ni har Ingen som helst aning om vad som pågår i mitt huvud!

Det är lättare att skada sig själv än någon annan, i mitt huvud så förtjänar jag det.
I mitt huvud är jag inte värd annat än att bli skadad och hatad. Jag förtjänar det.

Hur förklarar man för sin familj vad det är som händer? Hur förklarar man för vänner? eller ja, dom få vännerna man har... Frågade A igår om han hade lust att läsa lite om borderline, så han vet lite varför jag är så konstig som jag är ibland.  Självklart sa han. Känns skönt att han är villig att förstå! :)

Det är svårt att förstå själv också, hela livet vänds upp och ned och jag har ingen kontroll längre!
Jag har totalt tappat verklighetsuppfattningen känns det som!
Vem är jag? När är jag? Hur är jag?
snurr snurr snurr, runt runt runt.

Så jävla trött och less på detta.
Hela livet har jag kämpat emot ångest, självmordstankar och hatet mot mig själv som person.
Ska man orka?

Jag vill inte dö, jag orkar bara inte leva!

Det läste jag på sida här om dagen, så sant!
Kan inte förklara min känsla på bättre sätt än det där.

jag vet inte vad jag vill få ut av detta egentligen, kan inte tvinga folk att förstå sig på mig till 100%,
men jag kan försöka förklara till viss del.
Förstå eller ej, jag kommer nog alltid vara lite skev, men nu kan jag bara försöka att må bättre och bli bättre!

Kärlek.



Kommentarer
Postat av: A

Att skriva hjälper.. då kan man förstå sig själv bättre när man senare läser vad man skrivit.



I got your back!!

2010-03-23 @ 18:39:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0